Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad sötpotatis med broccolimos och ugnsrostade kikärtor

Alltså, jag älskar att tömma ut min kyl! Komma på saker jag kan göra av de få ingredienser som kvarstår. Nu inser jag dock, att eftersom mitt matintresse är stort, så är mina råvaror kanske lite roligare än gemene mans. Jag behöver liksom inte koka soppa på en spik. Men med det sagt älskar jag ändå att komma på nya versioner av ingredienser som jag titt som tätt använder. 
 
Denna gång hade jag en halv sötpotatis liggandes i kylen. Och några broccoliträd som desperat ville bli uppätna. Några matskedar keso och en halv påse ruccola. Mycket mer än så behövs inte för att komponera en alldeles utmärkt lunch - det enda som krävs är lite fantasi. 
 
Det här blev så gott! Jag ä l s k a r sötpotatis. Och jag ä l s k a r broccoli. (Jag älskar choklad och glass också, så ni behöver inte oroa er). Men kombinerat blev de här ingredienserna till av de bättre luncherna på länge - och då har jag ändå ätit mycket gott den senaste tiden. Det säger allt.
 
 
Bakad sötpotatis med broccolimos och ugnsrostade kikärtor
(1 portion)
½ stor (eller en hel liten) sötpotatis
½ msk olivolja
Salt & peppar
 
100 g broccoli
1 msk smör
Salt & grönsaksbuljong
 
Ugnsrostade kikärtor
Keso
Granatäppelkärnor
Ruccola
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Olja in sötpotatisen runt om. Salta och peppra. Picka potatisen med en gaffel runt om, så att den bakas jämnare. Om du har en halv sötpotatis, lägg den med snitt ytan ner på en plåt. Baka i ugnen i cirka 40 minuter - självklart beror detta på storleken på potatisen, men den är klar när den är mjuk och härlig.
 
3.
Koka upp broccoli i vatten, salt och grönsaksbuljong tills den är mjuk. Häll av vattnet och lägg ner en matsked smör i kastrullen. Mixa sedan till ett broccolimos med en stavmixer.
 
4.
Lägg ruccoli en en djuptallrik. Lägg på sötpotatisen (fluffa eventuellt upp "potatisköttet" med en gaffel). Toppa med broccolimos, keso, ugnsrostade kikärtor (se receptlänk ovan) och granatäppelkärnor.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0