Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri fudge med kaffebönor och choklad

Jag hoppas att ni inte är trötta på mina recept på fudge - jag kan liksom inte sluta göra dem, de är bara goda! Hittills har jag gjort tre olika versioner, och alltid utgått från samma recept, nämligen det här med jordnötssmör och choklad. Men du kan egentligen använda vilket nötsmör du vill, och på så vis variera smakerna ännu mer. Sist gjorde jag till exempel en version med tahini och saffran, och de blev också extremt smarriga - och väldigt juliga (för allt med saffran är ju juligt, eller hur?). Denna gång använde jag mig av kaffebönor täckta med choklad, som jag råkade köpa med mig hem från en julmarknad här i Milano. Jag älskar moccabönor, jag menar, kaffe och choklad - vad kan gå fel?
 
Denna fudge är helt enkelt perfekt att ackompanjera kaffet vid nästa kaffepaus!
 
 
Glutenfri fudge med kaffebönor och choklad
(16-20 bitar)
1 dl jordnötssmör
1 dl kokosolja
½ dl flytande honung
½ tsk vaniljsocker
1 dl kaffebönor med choklad
Flingsalt
 
1.
Lägg jordnössmör (jag använde mitt hemmagjorda jordnötssmör, men om ni köper i butik så ta ett utan tillsatt socker), kokosolja, honung och vaniljsocker i en kastrull och smält över låg värme tills allt blir flytande.
 
2.
Ta bort kastrullen från värmen. Häll i hälften av kaffebönorna och rör om. Låt chokladen smälta lite och marmorera fudgen.
 
3.
Använd en aluminiumform för att det lättare ska gå att få ut fudgen när den stelnat (eller klä en form med plastfolie). Du vill att den ska vara cirka 20x10cm eller 15x15cm.
 
4.
Ställ in i kylen och låt stelna i 45 minuter.
 
5.
Ta sedan ut den halvstelnade fudgen och toppa med resterande kaffebönor som du försiktigt trycker ner lite på toppen så att de fastnar. Toppa med flingsalt.
 
6.
Sätt tillbaka i kylen igen för att stelna - det tar en timme eller så - skär sedan upp i lagom stora bitar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0