Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Saffransfudge med tahini och pistagenötter

Saffran, saffran, saffran! Vi blir ju helt galna i denna krydda så fort december kommer. Och det är ju inte så märkligt eftersom den - i Sverige - är så förknippad med julen. I Italien däremot, och framförallt i Milano, används den dock året om: en av Milanos paradrätter, Risotto alla Milanese, är just saffransrisotto och den kan du servera när du vill, inte bara i december. Jag tycker på sätt och vis att vi ska ta efter Italien lite grann, det är ju synd att begränsa denna fantastiska smaksättare till bara en månad om året!
 
Men å andra sidan. Det är något speciellt med julen, och saffranet bidrar ju till den där känslan. I år tror jag inte att jag kommer göra några lussekatter - om jag inte hittar ett riktigt bra, glutenfritt recept vill säga. Istället har jag satsat på att göra saffransfudge med pistagenötter. Utan grädde, socker och annat tjaffs. De är nästan nyttiga - vem kan säga det om sitt julgodis? Jag utgick från det här receptet på jordnötsfudge med choklad, men bytte ut jordnötssmöret till tahini. Tahini har en speciell, lite bitter smak, så om du är känslig för det skulle jag använda mandelsmör istället. Men samtidigt passar tahini, saffran och pistagenötter väldigt bra tillsammans, så testa vettja!
 
 
Saffransfudge med tahini och pistagenötter
(16-20 bitar)
1 dl tahini
1 dl kokosolja
½ dl flytande honung
½ gram saffran
½ tsk vaniljsocker
½ dl pistagenötter
½ dl mandlar
Flingsalt
 
1.
Lägg tahini, kokosolja, honung, saffran, vaniljsocker och flingsalt i en kastrull och smält över låg värme tills allt blir flytande.
 
2.
Ta bort kastrullen från värmen. Hacka pistagenötter och mandlar grovt och häll i. Rör om.
 
3.
Använd en aluminiumform för att det lättare ska gå att få ut fudgen när den stelnat (eller klä en form med plastfolie). Min form var för stor, så jag gränsade av den med aluminiumfolie. Du vill att den ska vara cirka 20x10cm eller 15x15cm. Typ.
 
4.
Ställ in i kylen och låt stelna i någon timme eller så.
 
 
5.
Skär upp i kuber. Enjoy! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0