Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Laxsallad med mango- och avokadosalsa och jordnötshack

Citroncest har sedan länge varit min favoritsmaksättare när det kommer till många olika måltider jag lagar. Men på den senaste tiden har det tillkommit några nya favoriter som jag helst inte vill vara utan i köket. Dessa är sesamolja, soja, rosèpeppar och vårlök. Att det handlar just om dessa fyra kanske beror på att jag har lagat lite mer Asien-inspirerad mat den sista tiden, men vad vet jag. Har för mig att man ändrar sina smakreferenser var sjunde år, och med mina 28 jordsnurrar stämmer ju det rätt bra...
 
I denna laxsalladen har jag använt nästan alla mina nya favoriter. Salladslöken tog slut igår, men hade jag haft någon hemma, så hade det inte varit fel att slänga ner den i salsan. Så himla goda smaker. Nyttiga fetter från både avokado och lax, vitaminer från mango, fibrer från blomkål och bra med protein från jordnötter. En perfekt sammansatt lunch om ni frågar mig!
 
 
Laxsallad med mango- och avokadosalsa och jordnötshack
(1 port)
1 skinnfri laxfilè
3-4 blomkålsbuketter
Salt&peppar
 
¼ mango
¼ avokado
1 msk granatäppelkärnor
½ tsk sesamolja
1 tsk soja
½ lime, saften
1 msk olivolja
1 tsk rosèpeppar
Salt & peppar
 
15 g fetaost
2 msk jordnötter
 
1.
Dela blomkålsbuketterna i mindre buketter och stek dem i olivolja i en medelvarm panna. Vänd dem när de fått färg på ena sidan.
 
2.
Dela avokado och mango i tärningar. Lägg i en skål med granatäppelkärnorna. Blanda ner alla ingredienser till marinaden och rör om. Låt stå.
 
3.
Salta och peppra båda sidor på laxen. Stek i olivolja i en panna på medelvärme. Vänd efter 2 minuter cirka. Laxen ska inte bli helt genomstekt - då blir den torr! Dela laxen i mindre bitar.
 
4.
Lägg upp blomkål och salsa på en tallrik. Strö över smulad fetaost och lite picklad rödlök om du har. Toppa med laxen och strössla tillsist över hackade jordnötter.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0