Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Tonfisktartar med äppelchips, avokadokräm och fänkålsskum

Det här med att "behöva jobba med det som finns i kylskåpet" är ju inte alls särskilt tråkigt - om du har köpt hem rätt saker från början! Jag säger alltid att mitt favoritsätt att laga mat på, är att öppna kylskåpet och komma på en rätt baserat på vad som finns. Men ibland har jag tur om jag varit duktig och handlat hem råvaror som kan användas till mycket och således fungera extra bra som del i mina experiment. Då kan det resultera i något som liknar det här - och det är banne mig inte fy skam!
 
Tonfisktartar med hemmagjorda äppelchips, avokadokräm, stekta zucchiniblommor och fänkålsskum.
 
Alltså! Jag känner mig så nöjd när jag tittar på den bilden. Hur gott ser det inte ut att vara? Jag tycker nästan upplägget är det bästa - vem har liksom bestämt att en tartar alltid ska serveras i en rund cylinderform? Pluspoäng till alla som är kreativa i sin matlagning! Det bästa är att det egentligen inte alls är särskilt komplicerat. Alls. Det är bara en hel del små moment som måste föreberedas i tid, men när du väl har allt redo, så slänger du ihop denna måltid på ett kick.
 
 
Tonfisktartar med äppelchips, avokadokräm och fänkålsskum
(2 port)
300 g färsk tonfisk
 
½ fänkål
1 vitlöksklyfta
1 dl sojamjölk
1 dl vatten
1 tsk grönsaksbuljong i pulver
1 äggvita
Salt och peppar
 
½ avokado
½ citron
Srirachasås
Salt och peppar
 
6 zucchiniblommor
½  msk olivolja
 
½ gurka
Ruccola
 
1.
Köp hem cirka 300 g färsk tonfisk, lägg den i en påse och ställ in den i frysen ett dygn - du vill ta kål på eventuella bakterier. Låt den sedan tina i rumstemperatur.
 
2.
Förbered även äppelchipsen i tid - de tar 3 timmar att torka i ugnen, men sköter sig själva där medan du göra annat. Här hittar ni mitt recept.
 
3.
Strimla tonfisken fint, och dela sedan i mindre tärningar. Lägg i en skål, salta och peppra och rör om. Sätt in i kylen medan du gör klart resten.
 
4.
Dela fänkålen i mindre bitar. Skala vitlöksklyftan. Lägg ner allt i en kastrull tillsammans med sojamjölk, vatten cch grönsaksbuljong. Låt koka upp och reducera till cirka hälften. När fänkålen blivit mjuk är det mer eller mindre klart. Ta upp fänkålen med en hålslev - eller sila vätskan ner i en skål med en sil. Smaka av med salt och peppar. Häll ner äggvitan och vispa sedan upp till ett skum med en elvisp - du kommer behöva vispa upp skummet igen precis innan servering för bästa resultat.
 
5.
Mixa avokadon slät med salt, peppar och Srirachasås.
 
6.
Värm upp lite olivolja i en stekpanna. Ta bort pistillen från zucchiniblommorna och stek dem sedan i pannan, cirka 1 minut på varje sida.
 
7.
Hyvla gurkan tunt med hjälp av en potatiskskalare, osthyvel eller mandolin.
 
8.
Ta fram två snygga skärbrädor. Lägg upp tonfisken så som du vill ha den. Rulla ihop gurkan till små cylindrar och sätt lite här och var. Klicka på avokadosåsen var du tycker det passar. Lägg på zucchiniblommorna. Toppa med äppelchips och ruccola. Vispa upp skummet och avsluta med att hälla på det ovanpå tonfisken. Avsluta eventuellt med några varv med pepparkvarnen.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0