Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Parmesanpanerade sötpotatisstavar med ägg-dip

Wohoo, måndag! Jag tycker faktiskt om måndagar! Föredrar absolut den dagen framför söndagar. Hellre en början än ett slut, om ni förstår vad jag menar? Nåväl. Måndagar är även kul för i matvärlden är det fler och fler som väljer att äta vegetariskt just på måndagar. Ett sätt att börja veckan lite bättre, både för dig själv och miljön. Tänk att hashtagar som #meatlessmonday och #vegetariskmåndag kan ha så stor inverkan på folk ändå. Jag tror jag ska skapa en som heter #Louiseforpresident och se om den har lika stor genomslagskraft.
 
Jag älskar att laga vegetariskt och tycker möjligheterna är oändliga. Man måste bara gå utanför sin lilla låda och se vad man kan hitta på med sina grönsaker som inte är en sallad. Idag valde jag att tillaga min favorit - sötpotatisen - på ett litet annorlunda vis än jag brukar. Jag gjorde stavar av den och dubbelpanerade dem sedan i mjöl, ägg och parmesan. Sedan fick de krispa till sig i ugnen medan jag kokte två ägg sådär perfekt löskokta - de skulle nämligen fungera som dip till mina sötpotatisar. Det blev så himla bra. Tänk att så få ingredienser kan skapa ren skär harmoni tillsammans.
 
 
Parmesanpanerade sötpotatisstavar med ägg-dip
(1 port)
2 ägg
1 lagom stor sötpotatis
½ dl mjöl
1 ägg
½ dl ströbröd
1 dl parmesan
Salt/peppar/paprikapulver/kanel
 
Eventuellt hemmagjord majonäs och tomater till servering
 
1.
Skala potatisen och skär den i stavar. Häll upp mjöl och ägg på två olika tallrikar. Vispa upp ägget och tillsätt salt och peppar. Blanda ströbröd, riven parmesan och kryddor på en tredje tallrik. Doppa stavarna först i mjölet, sedan i ägget och sist i parmesanblandningen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Laga till i ugn, 200 grader i 20-25 minuter. Vänd dem efter halva tiden.
 
2.
Koka under tiden två löskokta ägg. (Ni känner bäst till er spis, men jag lägger äggen i kallt vatten och låter dem koka upp tillsammans med vattnet - då tar det 10 minuter från start att få löskokta ägg).
 
3.
Ta av toppen på äggen så att äggulan blir synlig. Servera allt tillsammans. Doppa sötpotatisstavarena i den gojsiga och goda äggulan. Om du har hemmagjord majo i kylskåper så är det inte fel att servera även denna till - men det är inget måste såklart!

Kommentarer
Postat av: Kai

Åhh.. Vad.. vidrigt.. GOTT det ser ut!

Svar: Haha! Tack!
Louise Laurenius

2016-01-31 @ 14:24:01
URL: http://tabehodai.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0