Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vegetarisk Ramen Soup

Jag har helt och hållet fastnat för serien David Chang: The mind of a Chef på Netflix. David Cheng har rötter i Japan och man får följa med honom runt i på olika restauranger - både i Japan och USA - och dessutom får man en inblick i hur han och hans kollegor tänker kring mat. Superintressant
 
Det är väldigt mycket fokus på olika sorters nudelrätter i programmet. Och allt låter så himla gott, även om jag ibland har svårt att skilja en nudelrätt från en annan. Men det är väl egentligen bara brist på min egen okunskap i det japanska köket. Något som jag dock känner till - och älskar - är Ramen Soup, eller nudelsoppa om vi ska kalla det för sitt osexiga svenska namn. Förra veckan var jag och en kompis och åt på Zazaramen här i Milano, men det roliga är att vi kom dit så pass sent att vi inte var direkt hungriga när vi väl skulle äta, och vi valde några små (heeelt fantastiskt goda) rätter istället. Så för att stilla min sug efter ramen gjorde jag slag i saken idag. Och även om buljongen säkert inte ens är i närheten av så smakrik som en buljong som fått koka i ett dygn så är det här en mer än godkänd snabbversion! Den här är vegetarisk, är ni istället på jakt efter en med kyckling så har jag ett recept på det med.
 
 
Vegetarisk Ramen Soup
(1 port)
1 port nudlar av valfritt slag (ramen/ris/glas)
4-6 dl vatten
1 morot
1 vårlök
1 bit ingefära
1 vitlöksklyfta
1 tsk soja
1 grönsaksbuljongtärning
Några droppar Sriracha
Salt&peppar
 
1 näve Pioppinosvamp
1 tsk olivolja
Citroncest
Salt&peppar
 
1 vårlök
1 morot
En liten näve groddar
½ pak choi
1 ägg
 
Sesamfrön
Pumpakärnor
Srirachasås
 
1.
Koka ägget löskokt.
 
2.
Koka upp vatten med grovtärnad morot, vårlök, skalad ingefära, skalad och delad vitlök, soja, buljongtärning, Sriracha samt salt och peppr. Låt koka i 15 minuter så att grönsakerna får chans att smaksätta buljongen. Släng ner nudlarna och låt koka med så länge som paketet anger.
 
3.
Stek pioppinosvampen i olivolja, citron, salt och peppar. Ta ur från pannan. Stek sedan skivad vårlök och pak choi i samma panna. Tillsätt eventuellt lite mer olja samt soja.
 
4.
Hyvla moroten i långa remsor. Häll kokande vatten över dem och låt stå 30 sekunder så att de blir lätt böjbara.
 
6.
Fiska upp nudlarna från buljongen med en tång. Lägg dem i en stor skål. Sätt en sil över skålen och häll över buljongen över nudlarna. Toppa med svamp, rullade morotsremsor, groddar och ett delat ägg. Strö över vårlöken, sesamfrön, pumpakärnor och Srirachasås. Servera Pak Choien vid sidan av. Ät med pinnar och slörpa i dig buljongen med sked!
 
Som ni kanske förstår kan ni slänga i precis vad ni vill som topping. Go wild och använd sådant du själv tycker om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0