Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Körsbärsrisotto med basilika

Jag köpte två kilo körsbär på marknaden förra lördagen. Det var egentligen tänkt att jag skulle använda större delen av dem till några recept jag skulle spela in för Chef in Camicia. Men då det störtregnade i onsdags då vi skulle spela in, och själva inspelningsplatsen var utomhus på en terrass, så fick vi flytta på inspelningen till nästa onsdag. Inga problem egentligen. Förrutom att jag nu hade två kilo körsbär att använda upp. Efter att ha gjort ytterligare en omgång körsbärschiasylt och använt dem i åtskilliga frukostar, så kände jag idag att det var dags att komma på något nytt. Det slutade med den här, lite kontroversiella, risotton. 
 
Jag vet inte om en italienare skulle godkänna en risotto med körsbär. Fast nu när jag tänker på det är jordgubbsrisotto en grej här i Italien, så varför skulle de inte tycka om körsbärsrisotto? Det kanske också är en grej. Jag får googla och utbilda mig. Nåväl, vart var jag? Körsbärsrisotto. Jag gjorde bara som jag alltid gör när jag gör en risotto, men bytte ut lite av buljongen till mixade körsbär. Det gav risotton sin röda färg och lite syrliga smak. Väldigt gott. Testa det här om ni vill prova något nytt och annorlunda.
 
 
Körsbärsrisotto med basilika
(2 portioner)
1 l grönsaksbuljong
1-2 msk olivolja
1 gul lök
2 dl avorioris
1 ½ dl vitt, torrt vin
20-25 körsbär
1 handful basilika
1 dl färskriven parmesan
2 msk smör
Salt & peppar
 
1.
Koka upp buljongen och låt den sedan sjuda. Om du inte har egengjord grönsaksbuljong fungerar det att koka upp 1 liter vatten med 1 grönsakstärning. 
 
2.
Värm upp olivolja i en djup gryta. Finhacka löken. Låt löken mjukna i oljan, utan att ta färg.
 
3.
Tillsätt riset till löken och låt rosta några minuter. Häll på vinet och låt det koka in.
 
4.
Addera cirka 1 dl buljong i taget och låt det koka in medan du rör. Fortsätt så här tills riset kokat klart - det ska vara al dente, det vill säga ha en kärna.
 
5.
Mixa körsbären till en sås i en mixer. Addera körsbären med den sista buljongen. Rör om.
 
6.
Runda av risotton med parmesan och smör. Lägg ner finhackad basilika. Rör om. Smaka av med salt och peppar.
 
7.
Servera i en djup tallrik och dekorera med några körsbär.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0