Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Använd dina rester: daal-fylld paprika med fetaost och spenat

Har du rester över i kylen, går det oftast supersnabbt att fixa till en god lunch eller middag. Min filosofi är att inte göra av resterna det du ursprungligen gjorde (lät inte det som ett elfte budord). Rester blir oftast mycket godare - och intressantare - att äta om du  modifierar dem lite. Det behöver inte vara några superstora förändringar, men att exempelvis göra en pastagratäng istället för att micra överbliven pasta kommer få er att uppskatta era rester så mycket mer - för att bara nämna ett exempel.
 
I detta fall handlar det om min daal som jag gjorde för några dagar sedan. Istället för att slänga ner den i en gryta och bara värma på, så bestämde jag mig för att lägga ner den i en paprika, toppa med fetaost och sedan gratinera den i ugnen. En vegetarisk version av köttfärsfylld paprika. Tog igen tid alls - huvuddelen var ju redan gjord - och blev riktigt smarrigt. Kan vi prata om hur gott det är med varm fetaost som har blivit sådär gyllene och krispig på ytan? Så gott. Slutdiskuterat

 
Daal-fylld paprika med fetaost och spenat
(1 port)
1 portion daal
1 liten bit zucchini
1 röd paprika
20 g fetaost
1 näve spenat
Olivolja
Salt & peppar
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader
 
2.
Koka upp vatten. Skär av toppen på paprikan och ta bort kärnhuset. Föväll paprikan i det kokande vattnet i 4-5 minuter.
 
3.
Dela zucchinin i tärningar och blanda med daalen. Sätt paprikan på en plåt och fyll den med daalen. Toppa med fetaost. Lägg locket brevid och sätt in plåten i ugnen. Låt grädda i cirka 30-40 minuter. 
 
4.
Lägg upp spenat på en tallrik. Ringla över lite olja och salta och peppra. Sätt paprikan på spenaten och njut av din lunch/middag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0