Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Tofuburgare med avokadoröra och glutenfritt hamburgerbröd

Alltså. När jag var i Köpenhamn förra veckan hade jag på mig min vinterjacka. Idag - och igår - låg jag i bikini i trädgården. Kontraster, minst sagt. Men jag älskar att jag får njuta av solen på hemmaplan, innan jag åker till Milano, det är så nice att ha en trädgård att kunna slappna av i, istället för att behöva åka till parken varje gång man vill njuta av solen. 
 
Näväl, nu var det ju inte vädret jag skulle prata om, utan den här tofuburgaren som jag njöt av till lunch igår. Brödet är glutenfritt - såklart - och nästan exakt samma som jag gjorde till den här veggoburgaren. Att stek tofu är ett bra alternativ om man vill ha en lättare version av bugare - och det är ofta fallet, i alla fall för min egen del - när temperaturerna börjar bli varmare.
 
 
Tofuburgare med avokadoröra och glutenfritt hamburgerbröd 
(2 portioner)
1 dl havregryn, glutenfria
1 dl hasselnötsmjöl
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk brödkryddor
1 tsk gurkmeja
Salt & peppar
½-1 dl crème fraiche
En nypa sesamfrön
 
200 g tofu
Salt/peppar/paprikapulver
Olivolja
 
1 avocado
½ citron, saften
Salt/peppar
 
Spenat
Pistagenötter
Granatäppelkärnor
 
 
Brödet:
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare. Häll över i en skål och blanda med hasselnötsmjöl, fiberhusk, bakpulver, brödkryddor, gurkmeja samt salt och peppar. Rör om. Tillsätt sedan crème fraiche lite i taget - du kanske inte behöver använda allt, det ska likna mer en deg än en smet. Forma till två hamburgerbröd, lägg på plåt med bakplåtspapper, toppa med sesamfrön och grädda i ugnen ca 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.
 
Tofuburgaren
Dela tofun i två delar (om du har köpt ett block på 200 gram). Krydda med salt, peppar och paprikapulver på alla sidor. Stek gyllene i olivolja.
 
Montering
Mosa avokadon med en gaffel och smaksätt med citronsaft, salt och peppar. Lägg avokadoröran på bottenbrödet, sedan spenat. Toppa med tofun, mer avokadoröra, samt pistagenötter och granatäppelkärnor. Lägg på andra bröddelen och servera!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0