Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchiniwraps med sötpotatis, äggröra och hummus - en glutenfri dröm!

Taco Tuesday eller Fredagstaco? Varför ska vi bara få äta tacos på tisdagar eller fredagar? Helt fel tycker jag. Och varför ska vi bara äta tacos som kommer direkt från Santa Marias provkök? Helt fel igen. Tacos går ju att variera i en oändlighet, och ju mer personlig du gör den, desto godare kommer den troligen också smaka. Så idag går jag emot alla regler, och serverar en helt unik tacos - och jag gör det på en måndag till på köpet. Stoppa pressarna!
 
Mina wraps är helt glutenfria och baserade på en grönsak - nämligen zucchini, som jag blandat med chiaägg och fiberhusk. Jag älskar chiafrön och fiberhusk (och pofiber), det är ingredienser som kan förvandla nästan allt till fast form, med andra ord bröd. Som magi. Zucchiniwrapsen är inte alls svåra att göra, och i och med att jag smaksätter dem med brödkryddor, smakar de också fantastiskt. 
 
Jag valde att fylla mina wraps med godsaker som sötpotatis, äggröra, hummus och avokado. Så sjukligt gott. Alltså sjuktligt gott. Jag önskar att jag kunde förmedla smaker i bloggen, då hade ni blivit så mätta och glada av detta recept, det lovar jag. Nu får ni nöja er med receptet, så att ni själv kan testa att laga!
 
 
Glutenfria zucchiniwraps
(2 stycken)
200 g zucchini
½ msk chiafrön + 1 ½ msk vatten
1 msk kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
½ tsk brödkryddor
Salt & peppar
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
2.
Riv zucchinin på den grova delen av ett rivgärn. Lägg i en bunke och strö över salt. Låt stå en stund och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt från zucchinin.
 
3.
Blanda chiafrön med vatten och låt stå i cirka 10-15 minuter tills en gelé bildats. Detta är ett halvt så kallat veganskt ägg - vill ni kan ni alltså ersätta detta med ett halvt uppvispat vanligt hönsägg.
 
4.
Blanda ner chiafröna med zucchinin, tillsammans med kokosmjöl, fiberhusk, brödkryddor och salt och peppar.
 
5.
Tryck ut två cirklar på en bakplåtsklädd plåt. Gör dem så tunna som möjligt.
 
6.
Grädda 20 minuter i ugnen, vänd dem sedan försiktigt och grädda ytterligare 5-10 minuter.
 
7.
Fyll med valfri fyllning - mina förslag är följande:
 
Spenat
Fetaost
Hummus (tips: mixa ner salviasmör och du får världens godaste hummus)
Avokado

Kommentarer
Postat av: Felicia Holmgren

Ser väldigt gott ut :)

Svar: Tack så mycket - det var de! ;)
Louise Laurenius

2016-11-14 @ 23:14:51
URL: http://nouw.com/ffeliciaholmgren
Postat av: Simone

Tror du att det går att ersätta med något annat om det inte går att få tag i? Typ kikärts- eller rismjöl? Ser gott ut!!

Svar: Hej Simone. Vad menar du att du vill ersätta i receptet? :)
Louise Laurenius

2016-11-15 @ 13:03:21
URL: http://dearsally.blogg.se
Postat av: Simone

Ah, var visst lite snabb. Syftade på kokosmjölet. Bor i Spanien och här är det svårt att få tag i den typen av ingredienser.

Svar: Ah, då förstår jag! :) Det är inte så lätt att hitta i Italien heller, ofta tar jag med olika mjöl från Sverige - ett tips är dock att kolla i biologiska affärer och utländska butiker (typ kinesiska och indiska), de brukar ha bra urval. Men, jag kan tänka att du kan byta ut kokosmjölet till nästan vilket annat mjöl som helt, men du kommer nog få ta mer, för kokosmjöl suger normalt sätt upp mer vätska än övriga mjöl. Kan dock inte garantera något - har aldrig provat! :)
Louise Laurenius

2016-11-16 @ 08:30:48
URL: http://dearsally.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0