Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananpannkakor med melon- och kokossalsa

Efter gårdagens smoothie-skålar i form av kokosnötter, har jag kylen full av kokoskött. Det måste ju användas upp, så nu går hjärnan på högvarv för att komma på vad jag kan göra med det. Att bara äta kokosköttet rakt upp och ner är i och för sig riktigt gott, och perfekt som ett snack eller mellanmål, men jag vill ha mer variation. Är det någon där ute som har några favoritrecept med kokoskött? Dela gärna med er i så fall.

Imorse gjorde jag i alla fall av med lite av köttet genom att mixa det med en bit cantaloupemelon och lite av kokosvattnet från samma nöt. Det blev en perfekt salsa att lägga mellan mina bananpannkakor. Det är ju ändå måndag, lite måste man få festa till det så här i början av veckan. 
 
 
Bananpannkakor med melon- och kokossalsa
(1 portion)
1 mogen banan
2 ägg
1 liten nypa salt
100 g melon
50 g kokoskött
1 msk kokosvatten
1 msk jordnötssmör
1 tsk bovetekärnor
Bär/torkad frukt
Kokosolja till stekning
 
1.
Mosa bananen med en gaffel till det blir... ja, ett mos. Lägg i en skål och knäck i två ägg. Salta lätt och blanda om till en smet.
 
2.
Värm kokosolja i en stekpanna. Stek bananpannkakor - jag har cirka en halv deciliter smet per pannkaka och får ut mellan 6-7 stycken.
 
3.
Mixa melon, kokoskött och kokosvatten till en salsa.
 
4.
Varva pannkakor och salsa på en tallrik. Toppa sista pannkakan med lite jordnötssmör, bovetekärnor, bär och och torkad frukt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0