Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Het ramen med zucchininudlar, sugarsnaps, pesto och ägg

Ibland vill man ju bara slurpa i sig maten - och vid de tillfällena är en ramensoppa den ultimata måltiden. Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Milano är har jag haft rätt svårt att hitta ramen-ställen som serverar glutenfri ramen. Den traditionella nudlen som ingår i en ramen är ju baserad på vetemjöl, men man kan väl göra undantag från regeln lite då och då? Eller? Tills restaurangerna inser detta, får jag ta tag i att göra min ramensoppa själv - vilket jag i och för sig inte har något emot alls. Denna gång föll valet på två sorters glutenfria nudlar - risnudlar och zucchininudlar. Egentligen hade jag endast tänkt använda mig av de sistnämna, men så hade jag några risnudlar över i kylen, så jag kastade ner dem också. Det är det som är så bra med ramen - man kan använda sig av vilka ingredienser man vill. 
 
Dagens ramen blev en het sak då jag lyckades få tag på en spansk chili som var starkare än jag trodde. Men det gör inget. Jag tycker om när det är så starkt att svetten börjar pärla sig i pannan. När jag bodde i Florens, gjorde jag och min kompis Karin en tomatsoppa varje vecka, som var så stark att vi fick snyta oss mellan varje sked för näsan började rinna så mycket. Haha. Memories...
 
 
Het ramen med zucchininudlar, sugarsnaps, pesto och ägg
(1 portion)
½ medelstor zucchini
30 g risnudlar
1 ägg
1 vitlöksklyfta
10 cm purjolök
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 gul spansk chili
1 tumbit ingefära
1 tsk oystersauce
1 msk japansk soja
1 tsk hoisinsås
10 sugarsnaps
1 portobello-svamp
2-3 msk pesto
Salt & peppar
Olivolja till stekning
 
1.
Skiva zucchinin till nudlar på en mandolin, eller med hjälp av en osthyvel och kniv (alternativt en spiralizer om du är lycklig nog att äga en sådan).
 
2.
Koka ägget.
 
3.
Värm upp en msk olivolja i en kastrull. Grovhacka vitlök och hälften av purjolöken och stek mjuk. Häll på vatten och tillsätt grönsaksbuljong, grovt hackad chili, grovt delad ingefära, oystersauce, soja och hoisinsås. Låt koka upp och sjud sedan i minst en kvart (längre tid = mer smak). Smaka av med salt och peppar. Sila av vätskan i en annan kastrull och släng alla smaksättare. Koka upp vätskan igen och släng ner sugarsnaps och resten av purjolöken (som du skurit i skivor). Efter någon minut slänger du ner risnudlarna och zucchininudlarna, låt koka någon minut, sedan kan du hälla upp i en djup tallrik.
 
4.
Under tiden som detta sker, steker du skivad portobellosvamp mjuk i olivolja och salt i en stekpanna.
 
5.
Toppa din buljong och dina nudlar med skivat ägg, svamp och pesto - jag hade pesto över från det här receptet, så jag använde den. Avsluta med finhackad chili för mer hetta, samt några varv  med pepparkvarnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0