Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananugnspannkaka

God morgon mina vänner!
 
Idag kände jag för en pannkaks-frukost, men jag hade ingen lust att stå framför stekpannan och steka pannkaka, efter pannkaka, efter pannkaka. Men det finns ju en lösning på det, och den stavas ugnspannkaka! Världens bästa uppfinning - och är den inte svensk till och med? Bara gör en smet, häll den i en form, och låt ugnen sköta resten...
 
Vi svennebananer brukar ju göra ugnspannkaka med fläsk och lingonsylt, men jag gjorde en glutenfri frukostversion med banan i smeten - och den blev super. Jag serverade med keso och chiasylt (jag är uppväxt med att äta keso och sylt till mina pannkakor) samt hemmagjort jordnötssmör. Lyx!
 
 
              
Följ mig på Instagram för att se hela processen i mina stories. Ni hittar mig under Citroncest.blogg.se
 
 
Bananugnspannkaka
(1 portion)
1 liten banan
1 ägg
1 ½ dl valfri mjölk
1 dl glutenfritt mjöl
¼ msk fiberhusk
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
1 nypa salt
1 msk smör
 
Keso, chiasylt och jordnötssmör till servering
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader.
 
2.
Mosa halva bananen och lägg i en skål tillsammans med ägget och hälften av mjölken. Vispa ihop.
 
3.
Mixa glutenfritt mjöl, fiberhusk, bakpulver, vaniljpulver och salt i en skål. Häll sedan ner till banan-blandningen. Avsluta med resten av mjölken och vispa ihop till en smet.
 
4.
Smörj en form (ca. 15x20 cm) med smör. Häll i smeten. Skiva resten av banaen och toppa smeten med bananskivorna.
 
5.
Baka i ugnen i cirka 25 minuter - tills ugnspannkakan blivit gyllene. Servera sedan med keso, chiasylt och jordnötssmör.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Baked banana pancake
(1 serving)
1 small banana
1 egg
1 ½ dl of plantbased milk
1 dl of glutenfree flour
¼ msk psyllium husk
½ teaspoon baking powder
½ teaspoon vanilla powder
1 pinch of salt
1 tablespoon butter
 
Cottage cheese, chia jam and peanut butter for serving
 
1.
Set the oven to 225 degrees C.
 
2.
Mash half the banana and put a bowl together with the egg and half of the milk. Mix.
 
3.
Mix glutenfree flour, psyllium husk, baking powder, vanilla powder and salt in a bowl. Then add into the banana mixture. Finish with the rest of the milk and whisk to combine.
 
4.
Lubricate a ovenware (about 15x20 cm) with butter. Pour in the batter. Slice the rest of the banana and top the batter with the slices.
 
5.
Bake in the oven for about 25 minutes - until the oven pancake has become golden. Serve with cottage cheese, chia jam and peanut butter.

Kommentarer
Postat av: EVELINA

Ser jättegott ut! Tack för tipset! I Finland brukar vi äta också ugnspannkaka med grädde och sylt, men varianten med bananer känns snäppet nyttigare, måste prova :)

Svar: Vad kul att du gillar! Ja, färsk frukt och bär känns ju alltid lite nyttigare... men grädde och sylt skadar ju inte heller, någon gång ibland ;)
Louise Laurenius

2017-07-22 @ 09:19:46
URL: http://evelinawilson.blogg.se
Postat av: Marie Bergman

Men så gott! Detta ska jag testa imorgon :)

Svar: Vad härligt! Berätta gärna hur det blev! :)
Louise Laurenius

2017-07-22 @ 09:37:52
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: Hemma Hos Felicia

åh så gott!! måste testa!

Svar: Vad kul!! Hoppas du gillar det! :)
Louise Laurenius

2017-07-22 @ 09:46:46
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/
Postat av: Guccimamma

smarrigt gott de lät =)

kram

Svar: Tack så mycket! Du får testa! :)
Louise Laurenius

2017-07-22 @ 10:54:32
URL: http://nouw.com/guccimamma
Postat av: Emma -Emmashud.se

men mummmss :D

Svar: Men jaaaa! ;)
Louise Laurenius

2017-07-27 @ 08:25:23
URL: http://emmashud.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0