Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria kokos-kola-kakor med P&J-fyllning

Ni vet hur en sak ofta leder till en annan? Det händer ofta för mig i matlagningen. Jag preppar en sak, och tänker direkt på hur ingrediensen kan förgyllas till något annat. Och därför är det inte så konstigt att jag, efter att jag hade gjort en hel burk med nyttig körsbärssylt, fick en massa idéer om hur jag kunde använda upp den.
 
Den bästa idén är den här, som är helt och hållet baserad på den klassiska, väldigt amerikanska, P&J-mackan (det vill säga en macka med Peanutbutter & Jelly för er som inte är amerikaniserade). När jag bodde i USA - långt innan jag blev en foodie på riktigt, och långt innan jordnötssmöret hade tagit över världen - kunde jag inte för mitt liv förstå kombinationen jordnötssmör-och-sylt på en macka. Vad är det för fel på ost och skinka liksom? Lite anade jag då, att jag tio år senare skulle skriva ett recept på en P&J-macka 2.0 på min matblogg.
 
Jag skriver 2.0, för det är precis vad det är! Det här är nämligen inte riktigt en macka, utan helt magiska P&J-kakor. Jag vet! Ni kan tacka mig senare. Kakorna gjorde jag glutenfria med kokosmjöl och kokosflingor - och så använde jag kokossocker som sötning, vilket gjorde att resultatet smakar som kolakakor. Freakin' amazing med andra ord. 
 
Och när kakorna är gjorda, då är det inte så svårt att lista ut vad ni ska göra va? Bred jordnötssmör på en kaka, sylt på en annan. Lägg ihop dem och... tryck in dem i munnen bara!
 
 
Kakfabriken
 
Glutenfria kokos-kola-kakor med P&J-fyllning
(10 kakor - 5 dubbla med fyllning)
¾ dl kokosmjöl
1 ¾ dl kokosflingor
¾ dl kokossocker
¼ dl strösocker
¼ tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
1 nypa salt
40 g smör, rumstempererat
1 liten äggvita
1 msk vatten
 
¾ dl jordnötssmör, gärna hemmagjort
¾ dl sylt, gärna chiasylt
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
 
2.
Blanda kokosmjöl, kokosflingor, kokossocker, strösocker, bakpulver, vaniljpulver och en nypa salt i en skål. 
 
3.
Addera smör, äggvita och vatten och rör ihop med en gaffel tills en deg formas. 
 
4.
Dela upp degen i 10 bitar och rulla varje bit till en boll. Lägg bollarna på två plåtar, med mycket mellanrum emellan, och tryck ut varje boll till en cirkel, cirka 5-6 cm i diameter och en halv millimeter tjock.
 
5.
Baka dem i ugnen i cirka 20 minuter. Byt plats på plåtarna efter halva tiden. De kommer inte vara helt kripsiga när du tar ut dem från ugnen, utan det blir de först när de svalnat.
 
6.
Bred sylt på en kaka och jordnötssmör på en annan. Lägg ihop dem två och två, och voilà - du har din uppdaterade version av en P&J-macka.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Glutenfree coconut-caramel cookies with P&J filling
(10 cookies - 5 double filled ones)
¾ dl coconut flour
1 ¾ dl desiccated coconut
¾ dl coconut sugar
¼ dl caster sugar
¼ teaspoon baking powder
½ teaspoon vanilla powder
1 pinch of salt
40 g butter, room tempered
1 small egg white
1 tablespoon of water  
 
¾ dl peanut butter, preferably home made
¾ dl jam, preferably chia jam  
 
1.
Put the oven at 175 degrees C fan.
 
2.
Mix coconut flour, desiccated coconut, coconut sugar, caster sugar, baking powder, vanilla powder and a pinch of salt in a bowl.
 
3.
Add butter, the egg white and water and mix with a fork until a dough is formed.
 
4.
Divide the dough into 10 pieces and roll each piece into a ball. Place the balls on two oven trays, a few centimeters apart, and push down each ball into a circle, about 5-6 cm in diameter and half a millimeter thick.
 
5.
Bake them in the oven for about 20 minutes. Change places of the oven trays after half time. The cookies will not be completely crispy when you remove them from the oven, but they will become that when they cool down.
 
6.
Spread jam on one cookie, and peanut butter on another one. Sandwich them together two and two, and voilà - you have your updated version of a P&J-sandwich.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0