Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sesamflarn med pestohummus, karamelliserad lök och annat gött

Igår var det Festa della Repubblica - Italiens nationaldag - och jag tänkte hela dagen att jag borde laga något typiskt italienskt till middag. Men jag var inte sugen på varken pasta, pizza eller risotto, så istället blev det en kompromiss: jag gjorde helt enkelt min egen grej, men av italienska råvaror, så man kan kanske kalla det här sesamflarnet för semi-italienskt ändå...
 
Flarnet är glutenfritt och består främst av sesamfrön, kikärtsmjöl och parmesan. Degen slänger du ihop på några minuter, och sedan ska den vila i kylen ett tag, för att till sist bakas i ugnen tills det är krispigt (och krispigt blir det mycket tack vare parmesanen... mums). Därefter kan det toppas med vad som helst! Här är ett exempel på en topping som består av en avokadoblomma, fetaost och purjolöksgroddar. Och här är ett annat som består av rödbetshummus, zucchiniblommor och avokado.
 
Denna gång mixade jag till en hummus som jag blandade ut med lite hemmagjord persilje-pesto som jag hade i kylen. Sedan stekte jag lök på låg värme så pass länge att den blir karamelliserad utan att behöva tillsätta socker. Resten är bara straight up parmaskinga, ruccola och tomater.
 
 
Sesamflarn med pestohummus, karamelliserad lök och annat gött
(1 flarn)
1 dl sesamfrön
½ dl kikärtsmjöl (eller annat glutenfritt alternativ)
1 tsk fiberhusk
En nypa salt
20 g smör 
½ ägg
1-2 msk riven parmesan
 
1.
Blanda sesamfrön, kikärtsmölj, fiberhusk och salt i en bunke. Gnugga in tärnat smör till en grynig massa. Tillsätt det halva ägget och den rivna parmesanen och knåda ihop till en deg. Lägg i kylen i cirka 10 minuter.
 
2.
Sätt ugnen på 175 grader
 
3.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper. Grädda i cirka 15-20 minuter - ta ut när parmesanen smält och kanterna på flarnet blivit gyllene.
 
4.
Toppa med sådant du tycker om - oändliga möjligheter!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Sesame crust with pesto-hummus, caramelized onions and other yummie stuff
(1 flarn)
1 dl sesame seeds
½ dl chickpea flour (or other gluten-free alternative)
1 teaspoon psyllium husk
A pinch of salt
20 g butter
½ egg
1-2 tablespoons grated parmesan
 
1.
Mix sesame seeds, chickpea flour, psyllium husk and salt in a bowl. Rub in diced butter to form a coarse mass. Add the half egg and the grated parmesan and knead to a dough. Place the refrigerator for about 10 minutes.
 
2.
Pre-heat the oven to 175 degrees C.
 
3.
Roll out the dough between two baking sheets. Bake for about 15-20 minutes - it's done when the parmesan has melted and the edges of the crust are golden.
 
4.
Top with what you like - endless possibilities! (In my case a hummus that I have mixed with pesto, caramelized onions, arugula, tomatoes and parma ham).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0