Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Avokadomousse med rostade nötter, kokoschips och kakaonibs

Nomnomnom, här får ni ett recept på en riktigt lyxig, krämig och smarrig frukost. Ni är säkert många som redan har testat att göra chokladmousse med avokado som bas, det har ju blivit lite av en trend. Om ni inte har testat det än, så hittar ni mitt recept på denna nyttiga chokladmousse här - den måste ni testa! 
 
Idag ville jag testa en avokadomousse med en annan smak, och eftersom jag hade en vaniljstång liggandes i skafferiet föll valet på den. Och kardemumma. Och lite lime. Jag mixade min avokado med chiapudding som jag hade i kylskåpet, och resultatet blev så himla krämigt. Lyxfrulle! Jag undviker all sorts tillsatt socker för tillfället, men hade jag inte gjort det, hade det inte skadar med lite honung i smeten. Just saying! Rostade mandlar, cashewnötter och kokoschips gav gott crunch, och kakaonibs extra smak.
 
 
Avokadomousse med rostade nötter, kokoschips och kakaonibs
(1 portion)
1 mogen avokado
½ dl chiapudding
1 vaniljstång (alt. 1 nypa vaniljpulver)
½ lime, saften
1 krm malen kardemumma
1 nypa salt
 
Mandlar
Cashewnötter
Kokoschips
Kakaonibs
 
1.
Chiapuddingen måste du förbereda dagen innan om du inte redan har den klar i kylen. Jag brukar göra min på hälften kokosmjölk, hälften osötad mandelmjölk och så 1,5 msk chiafrön per 1 dl vätska. 
 
2.
Mixa avokado, chiapudding, fröna från en vaniljstång, saften från en halv lime, malen kardemumma och lite salt till en jämn mousse.
 
3.
Rosta mandlar och cashewnötter i en torr panna tills de fått färg. Ta ur från pannan och släng ner kokoschipsen, och rosta även dessa tills blivit gyllene.
 
4.
Varva nötter och mousse i en skål. Toppa med mer nötter, kokoschips och kakaonibs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0