Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Blomkålsfalafel (veganskt, glutenfritt & paleo) med asiatiska smaker, zoodles och tahinisås

Jag hade både rå blomkål och blomkålspuré över sedan jag gjorde de här vitlöksfrästa champinjonerna med blomkålspuré häromdagen, så det behövdes komma till användning - och det slutade med kanske världens godaste veganska blomkålsfalafel (som egentligen inte alls är falafel, eftersom det inte finns en enda kikärta i receptet - men något bättre namn kan jag inte komma på).
 
Av den råa blomkålen gjorde jag blomkålsris, som jag sedan blandade med blomkålspuré för att få en homogen smet. Dessutom öste jag i en massa smaksättning i form av koriander, persilja, gurkmeja, ingefära och tahini - för att nämna några. Nomnomnom. Jag älskar när experiment blir precis så som jag vill.
 
Om du inte äter glutenfritt, så servera dem gärna med sallad och tahinisås i ett pitabröd. Om du dock är som jag, så fixar du till lite zucchininudlar och en sallad, så är lunchen klar och komplett på ett kick!
 
 
Blomkålsfalafel med asiatiska smaker, zoodles och tahinisås
(2 portioner)
2 ½ dl blomkålsris*
½ dl blomkålspuré**
2 msk solroskärnor
1 näve färsk koriander
1 näve bladpersilja
1 tumbit färsk ingefära
½ lime, cest och juice
1 tsk tahini
1 tsk gurkmeja
1 tsk fiberhusk
Några droppar sesamolja
Salt/peppar/paprikapulver
Sesamfrön
 
2 msk tahini
Några droppar sesamolja
1 msk olivolja
3 msk kokande vatten
Salt och peppar
 
2 zucchini
Ruccola
Soltorkade tomater
Kronätskockshjärtan
Solrosfrön
 
* Blomkålsriset gör du genom att mixa rå blomkål i en mixer tills det blir en risliknande massa.
** Blomkålspurén gör du genom att koka blomkål mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och mixa slät med en stavmixer. Blanda eventuellt i lite tahini för extra krämighet.
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Blanda blomkålsris och blomkålspuré i en bunke. Mixa solroskärnor, koriander, persilja, riven ingefära, limecesto och limejuice till en grynig massa och vänd sedan ner i blomkålen. Tillsätt tahini, gurkmeja, fiberhusk och sesamolja. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver. Rör om till en smet och låt svälla i 15 minuter ungerfär.
 
3.
Rulla bollar av smeten. Panera dem i sesamfrön (valfritt). Baka i ugn tills de fått en krispig yta, ca 40 minuter, vänd dem efter halva tiden.
 
4.
Blanda ihop alla ingredienser till tahinisåsen.
 
5.
Hyvla zucchinin med en osthyvel och skär sedan i tunna remsor med en kniv - eller använd en grönsakssvarv. Lägg zucchininudlarna i en bunke, slå på kokande vatten och låt stå i 30 sekunder till en minut. Häll av vattnet och salta sedan nudlarna.
 
6.
Lägg upp zucchininudlar, ruccola, soltorkade tomater och kronärtskockshjärtan på en tallrik. Toppa med falafelbollarna och ringla över tahinisåsen. Strössla över några solroskärnor.
 
Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Ser magiskt gott ut! Och helt fantastiska bilder!

Svar: Åh, tack så mycket! Vad glad jag blir! :)
Louise Laurenius

2017-03-23 @ 18:05:42
URL: http://goforfit.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0