Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria vego-burgare med krispiga parmesanchips

Jag har kommit på världens bästa grej. Det är sant, världens bästa! Ni vet att ingen hamburgare egentligen är komplett utan någon form av ost. Men istället för att låta osten smälta, har jag nu tagit den till en ny nivå - jag har gjort krispiga parmesanchips! Crazy bananas, jag vet! Att göra parmesanchips är superlätt - det handlar egentligen bara om att låta osten smälta och bli gyllene i ugnen, sedan krispar de till sig när de svalnar. När de blivit chips, då lägger du dem som ett lager i din hamburgare, och helt plötligt så har du tagit din burgare till helt nya höjder.
 
Jag lovar!
 
Det är så gott med extra textur. Framförallt i en vego-burgare som kanske inte har precis samma tuggmotstånd som en köttburgare. Testa, lova mig det!
 
Bröden är glutenfria, och biffen är gjord av sötpotatis. Jag har gjort båda i tidigare recept, ni hittar länkar till dem här nedan.
 
 
Glutenfria vego-burgare med krispiga parmesanchips
(2 burgare)
2 sötpotatisburgare, recept hittar du här
2 glutenfria hamburgerbröd med zucchini, recept hittar du här
1 dl grovt riven parmesan
1 tsk fänkålsfrön
Peppar
2 msk majonäs
1 tsk Srirachasås
I näve ruccola
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Fördela parmesanosten i 4 små högar på en plåt med bakplåtspapper. Toppa varje hög med fänkålsfrön och svartpeppar. Grädda i ugnen tills parmesanen smält och blivit gyllene - cirka 5 minuter. Ta ut och låt svalna - de blir krispiga nästan direkt när de kommer ut från ugnen.
 
3.
Blanda majonäs med Srirachasås till en het dressing.
 
4.
Bygg din burgare!
 
*** ENGLISH RECIPE *** 
 
Glutenfree veggieburger with crispy parmesan chips
(2 burgers)
2 sweet potato burgers, recipe can be found here
2 glutenfree hamburger bread with zucchini, recipe can be found here
1 dl coarse grated parmesan
1 teaspoon of fennel seeds
Pepper
2 tablespoons mayonnaise
1 teaspoon of Sriracha
A handfull of ruccola  
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Divide the parmesan cheese into four small piles on an oven tray covered with a baking sheet. Top each pile with fennel seeds and black pepper. Bake in the oven until the parmesan melt and become golden - about 5 minutes. Remove from the oven and let cool - they get crispy almost immediately when they come out of the oven.
 
3.
Mix mayonnaise with Sriracha sauce into a hot dressing.
 
4.
Build your burger! (You find the recipes of the burgers and burger buns on th elinks above).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0