Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Mexikos och Kinas kärleksbarn: majstortillas med szechuan-aubergine

Det var ju kanelbullens dag häromdagen. Det tror jag inte gick någon förbi. Men vet ni att det också var National Taco Day - åtminsone om du bor i USA. Jag visste inte heller om det, förrän jag påmindes om det på Instagram, då mitt flöde plötsligt fylldes av varannan bild kanelbulle, varannan bild taco.
 
Nu lagade jag ingen taco just den dagen, men efter att ha sett alla dessa tacobilder, låg rätten liksom nära till hands när jag idag skulle bestämma mig för lunch. Att äta vanlig svennebanan-taco är dock inte min grej (okej, det är sjukt gott, men jag tycker om att göra min grej), så jag bestämde mig för att fylla mina taco med en annan sak som jag sett är ganska poppis för tillfället: szechuan-aubergine. Szechuan är egentligen bara ett namn på mat som kommer från provinsen Sichuan i Kina, men de bilderna jag sett har bestått av en väldigt klibbig och inbjudande sås, som jag kände att jag ville prova. Så idag blev det fusion: mexikanska tortillas och kinesisk aubergine. Och det blev riktigt, riktigt bra.
 
Majstortillasen är samma recept som jag gjorde till mina fish tacos här. Det är ett riktigt bra recept om du frågar mig. Du gräddar tortillan som en pannkaka - det tar typ två minuter i stekpannan. Dessutom är de glutenfria eftersom de bara består av majsmjöl och maizena. Förresten är hela rätten dessutom vegansk. Inte illa, om jag får säga det själv.
 
 
Mexikos och Kinas kärleksbarn: majstortillas med szechuan-aubergine
(3 tortillas)
1 liten aubergine + rikligt med salt
2 tsk olivolja
2 vårlökar
½ tsk Srirachasås
1 liten vitlöksklyfta, riven
½ lime, skalet
2 msk soja
1 tsk äppelcidervinäger
1 tsk maizena
½ tsk råsocker
Salt och peppar
1 tsk sesamfrön
 
Majstortilla
¾ dl majsmjöl
¼ dl maizena
1 nypa salt
1 äggvita
¾ dl vatten
Rapsolja tills tekning
 
Isbergssallad och persilja till servering
 
1.
Skölj auberginen och dela den i stora kuber, cirka 1-2 centimeter per sida. Lägg dem i en skål och ös på med salt. Låt stå i minst 30 minuter så att de släpper sin betska vätska.
 
2.
Blanda de torra ingredienserna till tortillan. Blanda sedan ner äggvitan och vattnet. Låt stå och svälla i 10 minuter. Stek sedan på hög värme i en stekpanna med lite rapsolja. Använd en halv deciliter smet per tortilla - det blir 3 stycken av receptet. Vänd, och låt steka på båda sidor och förvara sedan i en handduk för att hålla dem varma.
 
3.
Skölj noga av saltet från auberginen. Stek dem sedan i olivolja i en stekpanna över medelvärme. När de blivit mjuka och goda häller du av dem på ett hushållspapper så att överflödig olja rinner av. I samma panna steker du sedan skivad vårlök, riven vitlök och rivet limeskal. Blanda ihop soja, vinäger, råsocker, maizena och lite peppar och häll över lökblandningen. När det börjar bubbla och bli klibbigt häller du tillbaka auberginen och rör om så att allt täcks av såsen. Strö till sist över sesamfrön.
 
4.
Skär upp lite isbergssallad och lägg i botten på tortillan. Toppa med szechuan-auberginen och avsluta med med sesamfrön och slutligen finhackad persilja. 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
The lovechild of Mexico and China: corn tortillas with szechuan eggplant
(3 tortillas)
1 small eggplant + a lot of salt
2 teaspoons olive oil
2 spring onion
½ teaspoon Sriracha sauce
1 small garlic clove, grated
½ lime, the zest
2 tablespoons soy sauce
1 teaspoon apple cider vinegar
1 teaspoon maizena
½ teaspoon brown sugar
Salt and pepper
1 teaspoon sesame seeds
 
Corn tortillas
¾ dl corn flour
¼ dl maizena
1 pinch of salt
1 eggwhite
¾ dl water
Rapeseed oil for frying
 
Iceberg lettuce and parsley for the serving
 
1.
Rinse the eggplan and cut it into big cibes, about 1-2 cm per side. Put the cubes in a bowl and cover with a lot of salt. Let sit for at least 30 minutes so that the eggplant releases its bitter liquid. 
 
2.
Mix the dry ingredients for the tortillas. Add the eggwhite and the water, mix, and let rest for 10 minutes. Heat up some rapeseed oil in a pan and fry your tortillas - like you're frying pancakes. I used about ½ dl batter per tortilla. Store them in a towel until it's time to eat.
 
3.
Carefully rinse the salt from the eggplant. Then fry them soft in olive oil. When they are soft, put them on a kitchen towel so that excess oil dries out. In the same pan, add slices spring onions, grated garlic and grated lime zest. Mix soy sauce, vinegar, brown sugar, maizena and some pepper in a bowl and pour over the onion mixture. When it starts to bubble and becomes sticky, add the eggplant and stir so that everything get covered by the sauce. Finelly sprinkle some sesame seeds over the whole thing.
 
4.
Serve your tortillas with some iceberg lettuce in the bottom, then the szechuan eggplant, and finish with more sesame seeds and finely chopped parsley.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0