Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt saffransgröt med bakade plommon och pistagenötter

Ända sedan jag gjorde min första stekta gröt för några veckor sedan, har jag haft tanken att göra en lite mer pimpad version. Nu är ju stekt gröt redan en pimpad version av vanlig havregrynsgröt, men man kan nästan alltid ta det ett steg längre. Så imorse (läs igår när jag kokade min gröt) slog jag slag i saken och hällde ner ett litet paket saffran i smeten. Lyx
 
Till min saffransgröt gjorde jag bakade plommon. Eller egentligen stekta. Du kan göra som du vill - tillaga dem i ugn eller i panna, vad du tycker är enklast. De ska i alla fall bli mjuka och lite söta av agavesirapen. Hade jag haft rosmarin hemma, hade jag slängt ner det tillsammans med plommonen, jag tror det hade blivit så gott!
 
Rosmarin eller inte, det här var en lyxfrulle av nåd. 
 
 
Stekt saffransgröt med bakade plommon och pistagenötter
(1 portion)
1 dl (glutenfria) havregryn
2 ½ dl vatten
1 nypa salt
0,1 g saffran
1 nypa kardemumma
1 tsk vallmofrön
2 msk russin
1 msk smör
 
2 plommon
1 tsk agave
1 nypa salt
1 tsk kokosolja
 
1-2 msk jordnötssmör
Pistagenötter
Bovetekärnor
 
1.
Lägg havregryn i en kastrull tillsammans med vatten, salt, saffran, kardemumma, vallmofrön och russin Koka ihop till en gröt, långsamt över låg värme. När gröten är klar häller du över den i en form (min var cirka 10x15 cm). Låt gröten svalna. Täck den sedan med ett lock/folie och sätt in den i kylen över natten för att den ska stelna.
 
2.
Ta ur gröten ur formen på morgonen (jag hade en aluminiumform vilket gjorde detta steg enkelt). Skär sedan gröten i bitar - i mitt fall i kuber - som du steker i smör i en panna för att få en krispig yta.
 
3.
Dela plommonen i klyftor och stek mjuka i kokosolja med lite agavesirap och salt. Har du färsk rosmarin hemma, så hade jag slängt ner det också.
 
4.
Lägg lite jordnötssmör i botten på en tallrik. Lägg på gröten och toppa med plommon, pistagenötter och bovete.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Fried porridge with baked plums and pistachios
(1 serving)
1 dl (glutenfree) oats
2 ½ dl water
1 pinch of salt
0,1 grams of saffron
1 pinch of cardamom
1 teaspoon of poppy seeds
2 tablespoons raisins
1 tablespoon butter
 
2 plums
1 teaspoon agave honey
1 pinch of salt
1 teaspoon coconut oil
 
1-2 tablespoons peanutbutter
Pistachios
Buckwheat groins
 
1.
Add oats in a saucepan together with water, salt, saffron, cardamom, poppy seeds and raisins. Let it simmer slowly over low heat. When the porridge is ready, pour it into a container (mine was about 10x15 cm). Allow the porridge to cool. Then cover with a lid/foil and put it in the fridge overnight to solidify.
 
2.
Remove the porridge from the container (I used an aluminum container which made this step easy). Then cut the porridge into pieces - in my case cubes - that you then cook in butter in a pan to get a crispy surface.
 
3.
Cut the plums into wedges. Fry them in some coconut oil with some agave and salt, until soft.
 
4.
Put some peanut butter on a plate. Top with the porridge and the plums. Finish with some pistachios and buckwheat groats for extra crunch.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Alltså det här låter ju så fantastiskt gott! Jag älskar krämig gröt, längtar efter saffran året runt och är besatt av kardemumma! Vill definitivt testa det här receptet när jag har tid att förbereda och tillaga en sådan lyxfrukost.

Svar: Åh vad roligt att höra! Det är så dumt att vi sparar saffranet till december - det går ju att använda året om! ;) Hoppas du får tid att testa gröten och tack för fina ord! <3
Louise Laurenius

2017-10-16 @ 22:42:50
URL: http://bitaravberlin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0