Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria piroger med vegansk ostsås

Jag har redan delat med mig av mitt glutenfria recept på piroger här på bloggen. Men den gången använde jag ett ägg i smeten och kalkon i fyllningen. Inget fel med det, men denna gången ville jag testa att göra en helt vegansk version, och tro det eller ej - jag lyckades. Kanske inte de snyggaste pirogerna du sett i ditt liv, men supercrunchiga och perfekta i konsistensen.
 
Efter att ha tittat på en miljon YouTube-videos där vegansk ostsås förekommer, bestämde jag mig för att göra min egen version av det jag hade hemma. Gurkmeja ger färgen, näringsjäst ger smaken och cashewnötter ger krämigheten. Jag skulle dock inte vilja likna den vid ostsås. Det är en egen sås. Men nu kallar jag den för det ändå.
 
 
Glutenfria & veganska piroger fyllda med hummus och sötpotatis
(2 stycken)
1 chiaägg
1 dl mandelmjöl
½ dl bovetemjöl
¼ dl sesamfrön
½ msk fiberhusk
½ msk olivolja
½ msk vatten
1 nypa salt
 
Fyllning
1 dl hummus
1 dl bakad sötpotatis i kuber
½ äpple, tärnat
1 liten näve persilja
 
Vegansk ostsås
1 dl blötlagda cashewnötter
2 msk näringsjäst
1 nypa gurkmeja
2 msk plantbaserad mjölk
3-4 msk vatten
½ tsk soja
Salt/peppar/paprikapulver
 
1.
Gör chiaägget genom att blanda 1 msk chiafrön med 3 msk vatten. Låt det sitta i 15 minuter, tills en gelé har bildats.
 
2.
Blanda alla torra ingredienser till degen i en bunke. Häll i chiaägget, olivoljan och vattnet. Rör om väl. Sätt sedan in degen i kylen i cirka en halvtimme.
  
3.
Sätt ugnen på 200 grader. Dela degen i två delar. Rulla till bollar och platta ut. Mjöla ett dubbelvikt bakplåtspapper och lägg den utplattade bollen mellan de båda papperna. Kavla ut, men inte för tunt, då blir det svårt att arbeta med den utan att den spricker. 
 
4.
Sprid hummus på nedre halvan av degen. Lägg på sötpotatis, äpple och persilja. Vik över den andra halvan, och knip ihop kanterna. Pensla med (plantbaserad) mjölk för att få en mer gyllene yta. Grädda i ugn i cirka 20 minuter.
 
5.
Mixa ihop alla ingredienser till ostsåsen. Om den är för tjock - späd med mer vatten.
 
6.
Servera dina piroger med isbergssallad och toppa med såsen.
 
*** ENGLISH RECEIP ***
Glutenfree and vegan piroshky with vegan cheese sauce
(2 piroshky)
1 chia egg
1 dl almond flour
½ dl buckwheat flour
¼ dl sesame seeds
½ tablespoon psyllium husk
½ tablespoon olive oil
½ tablespoon water
1 pinch of salt
 
Filling
1 dl hummus
1 dl baked sweet potatoes in cubes
½ apples, diced
1 small handfull parsley
 
Vegan cheese sauce 
1 dl soaked cashews
2 tablespoon nutritional yeast
1 pinch turmeric
2 tablespoon plant based milk
3-4 tablespoon water
½ teaspoon soy sauce
Salt/pepper/paprika powder
 
1.
Make your chia egg by mixing 1 tablespoon chia seeds with 3 tablespoons water. Let sit for 15 minutes, until a gel has formed.
 
2.
Mix all dry ingredients in a bowl. Add the chia egg, olive oil and water. Work the ingredients until they are combined, then let rest in the fridge for 30 minutes.
  
3.
Pre-heat the oven to 200 degrees C. Divide the dough into to parts. Roll each part to a ball, flatten them a bit and roll them out in between to baking sheets. Don't make them too thin, as it will make it hard to work with the dough.
 
4.
Spread som hummus on halv of the dough (but leave an edge). Top with sweet potatoes, apple and parsley. Fold the other half over the filling and pinch the dough together. Brush the piroshky with some plantbased milk and let them bake in the oven for about 20 minutes.
 
5.
Mix all ingredients for the cheese sauce. It it's too thick, add some more water until you reached desiered consistency.
 
6.
Serve your piroshky with some iceberg lettuce and the vegan cheese sauce.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0