Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ugnsbakad aubergine med gräddfil, groddar, picklad rödlök, avokado... och en massa annat gott

Det här med att vara kreativ i köket är min favoritsysselsättning. Att laga mat för mig handlar lika mycket om att det ska smaka fantastiskt, som att det ska se lika fantastikt ut. Jag älskar att ha en yta att utgå från, som jag sedan kan toppa med olika saker i ett vackert mönster. Det kan till exempel vara det här sesam- och parmesanflarnet. Eller så kan det vara dessa sötpotatistoasten. Denna gång utgick jag från ugnbakad aubergine. För att det var så länge sedan. Och för att det är så gott. Och för att det fungerr som underlag till topping lika bara som något annat. Aubergine som bakas i ugnen blir otroligt mjuk och härlig - det krävs en del olja och salt för att sätta smak på den, men i övrigt sköter den sig själv. Och vad du väljer att toppa den med - det är ju helt och hållet upp till dig (eller dina smaklökar).
 
 
Ugnsbakad Aubergine med topping
(1 portion)
1 liten aubergine
2 msk olivolja
Salt och peppar
 
Toppingförslag - se nedan
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Dela auberginenn på längden och skåra varje halva både på längden och tvären, men se till att inte skära rakt igenom skinnet. Smörj in den skårade sidan med olivolja så att det rinner ner även i skårorna. Salta. Lägg på plåten och grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter - eller tills aurberginen är mjuk (tar olika tid beroede på storlek).
 
2.
Toppa sedan auberginen med sådant du tycker är gott, eller det du behöver blir av med i kylen. I mitt fall hade jag:
 
Gräddfil
Groddar
En kokt potatis i skivor
Granatäppelkärnor
Pistagenötter
Kapris

Kommentarer
Postat av: Hannah Margreta

Alltså, ser sååå gott ut!!

Svar: Vad kul att du tycker det! :)
Louise Laurenius

2016-11-20 @ 16:20:53
URL: http://nouw.com/hannahmargreta
Postat av: Beatrice Jakobsson - Fotograf

Ser verkligen så gott ut! :)

Svar: Tack snälla! :)
Louise Laurenius

2016-11-20 @ 16:55:09
URL: http://beattriicee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0