Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt polenta med "vad-som-finns-i-kylen"

Rester är en sådan sak som jag föreställer mig väldigt få personer blir exalterade över. Och det är kanske inte så konstigt för jag tror att mångas relation till rester är att värma upp gårdagens middag i micron, vilket i 99 procent av fallen slutar med torr pasta och brända kanter på köttbiten. Inte så skoj.
 
Hemligheten med att kunna njuta av sina rester, enligt mig, är att inte värma upp dem, utan att förvandla dem till något helt nytt. Bara för att köttfärssåsen en gång var ett komplement till spaghettin, så innebär ju inte det att den alltid måste vara det. Grädda några tunna pannkakor och gör crêpes istället. Och om du gjorde hummus av alla dina kikärtor, så behöver du inte äta den med grönsaksstänger tills den tar slut. Tillsätt några ingredienser och gör falafel. Och åt du en massa räkor häromdagen så hoppas jag du sparade skalen får då kan du göra världens godaste buljong och fixa till en snabb skaldjurssoppa. Ni fattar grejen...
 
Till denna måltid använde jag mig av rester från tre olika måltider. Jag hade ankbröst, pistagepesto och polenta i kylen. Polenta är väldigt tacksamt då det kommer till rester, för när den svalnar så stelnar den vilket innebär att du kan skära bitar av den och sedan steka dem krispiga i en stekanna. Gärna i brynt salviasmör (topp 10 godaste smaksättningen jag vet). Sen kombinerade jag bara mina rester med lite annat som fanns i kylen, och kolla vilken vacker tavla det blev av det hela. 
 
 
Stekt polenta med "vad-som-finns-i-kylen"
(1 port)
1 portion polenta, kokt sedan kyld
1-2 msk smör
5 salviablad
Salt
 
Ankbröst
Persilje- och pistagepesto
Fetaost
Granatäppelkärnor
Stekt vårlök
 
1.
Gör polentan dagen innan. Häll sedan ner den i en burk och låt stelna i kylen över natten.
 
2.
Stjälp upp polentan på en skärbräda och skär i lagom stora bitar. Smält smör i en medelvarm panna. Lägg ner salviabladen och låt dem avge smak och bli krispiga. Tillsätt sedan polentan och låt steka några minuter på var sida. Salta eventuellt.
 
3.
Servera med de rester som finns i kylen. Tillsätt sådant du tycker är gott.

Kommentarer
Postat av: Patricia

Mums, vad smart! :)

Svar: Tack! Supergott också - testa! :)
Louise Laurenius

2016-01-20 @ 16:28:46
URL: http://patriciajeppsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0