Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pumpalasagne med salvia och ricottakräm

En av de bästa sakerna med hösten, är väl ändå att det är pumpasäsong? Jag älskar pumpa! Det är en så varierbar gurkväxt (faktiskt!) som går att modifiera till en mängd olika saker och rätter. Några av mina favoriter, som jag har gjort genom åren, är:
 
Salvia-smör-pistage-&-honungsglaserad hasselbackspumpa
Glutenfri Pumpapaj-galette med Kanderade Valnötter och Chokladspindlar
Pumpa-dumplings med salviasmör
Pumparisotto med ingefära och lakritspulver
Pumpabröd med Pumpahummus Även en glutenfri variant här
Pumpapaj med karamelliserade valnötter
 
Ni ser, man kan göra nästa allt med pumpa - det är bara fantasin som sätter gränser. En sak som jag tidigare inte har gjort, är pumpalasagne, men när jag gnuggade geniknölarna kom idén till mig. Och det är jag glad för att den gjorde! Det här är nog den godast vegetariska lasagne jag någonsin ätit. Jag slurkade hela formen. På riktigt. Kunde inte hejda mig. 
 
Jag gjorde allt från scratch - till och med lasagneplattorna - vilket gjorde att det tog sin lilla tid att få lasagnen klar. Men desto godare är det att avnjuta det färdiga resultatet. Du behöver dock inte göra det, om du vill spara tid - du kan köpa både färska lasagnaplattor och färdig pumpapuré (se dock till att köpa den som bara består av pumpa - inget annat). Men som sagt - allt blir godare om du gör det själv!
 
 
 
 
Pumpalasagne med salvia och ricottakräm
(1-2 portioner)
4 färska lasagneplattor (så här gör du egen pasta)
250 g pumpa
6-8 salviablad
Salt, peppar, paprikapulver
1 msk olivolja
 
100 g bladspenat
Färskriven muskotnöt
Salt
 
1 dl ricotta
¾ dl färskriven parmesan + extra till toppen
1 msk olivolja
Salt och peppar
 
Solrosfrön
 
1.
Om du gör din egen pasta, så börjar du med den. Här kan du se hur du gör. Till detta recept gjorde jag en portion pasta (100 g mjöl + 1 ägg). Men det slutade med att jag endast använde hälften då jag kavlade ut degen väldigt tunt. Nåväl - du behöver fyra lasagneplattor som passar till din form.
 
2.
Rosta pumpan: dela den i bitar, lägg på en plåt och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Ringla över olja. Släng på salviabladen och låt baka i ugn tills pumpan är mjuk (cirka 30-40 minuter beroende på bitarnas storlek). Lägg pumpabitarna i en skål (spara salvian till senare) och mixa den till en puré med en stavmixer.
 
3.
Lägg spenaten i en skål. Förväll den genom att hälla på kokande vatten och låt den står i 2 minuter. Häll sedan av vattnet och krama ur vätskan. Smaksätt med riven muskotnöt och salt efter smak.
 
4.
Blanda ricotta, parmesan, olivolja, salviabladen som du tidigare rostade och nu har finhackat, salt och peppar till en kräm.
 
5.
Bygg din lasagne: börja med lite pumpapuré i botten av en ungsform. Lägg på en lasagneplatta, toppa med pumpapuré, spenat och ricottakräm. Strö över solroskärnor för crunch. Upprepa processen tills du har den sista lasagneplattan på toppen. Då blandar du resterande ricottarkräm med lite pumpapuré och brer över. Avsluta med riven parmesan och ett salviablad.
 
6.
Baka i ugnen i cirka 25-30 minuter på 210 grader. Låt svalna 10 minuter innan du sätter gaffeln i ditt lasagne-paradis! ENJOY!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Pumpkin lasagna with sage and ricotta crème
(1-2 servings)
4 fresh lasagne plates (Here is how you make your own pasta)
250 g pumpkin
6-8 sage leaves
Salt, pepper and paprika powder
 
1 tablespoon of olive oil
100 g spinach
Freshly grounded nutmeg
Salt
 
1 dl ricotta
¾ dl freshly grated parmesan + extra for the top
1 tablespoon of olive oil
Salt and pepper
 
Sunflower seeds
 
1.
If you make your own pasta, you start with that. Here you can see how easy it is. For this recipe I made one serving of pasta (100 g flour + 1 egg). But I ended up using only half of it as I rolled out the dough very thinly. Anyways, you need 4 lasagna plates to fit your ovenware.
 
2.
Roast the pumpkin: Divide it into pieces, put them on a plate and season with salt, pepper and paprika powder. Drizzle with olive oil. Att the sage leaves and bake in the oven until the pumpkin is soft (about 30-40 minutes depending on the size of the pieces). Put the pumpkins in a bowl (save the sage for later) and mix it into a puree with a hand mixer (or in a blender).
 
3.
Put the spinach in a bowl. Parboil it by pouring boiling water on top and allow to sit for 2 minutes. Then drain the water and squeeze out the excess liquid. Sesaon with grated nutmeg and salt.
 
4.
Mix the ricotta, parmesan, olive oil, the sage that you previously roasted and now have finely chopped, salt and pepper into a cream.
 
5.
Build your lasagna: start with some pumpkin purée in the bottom of the form. Add a lasagne plate, top with pumpkin purée, spinach and ricotta crème. Sprinkle oversome sunflower seeds for extre crunch. Repeat the process until you have put the last lasagna plate at the top. Then mix the remaining ricotta crème with some pumpkin purée and add on top. Finish with some grated parmesan and a sage leaf.
 
6.
Bake in the oven for about 25-30 minutes at 210 degrees C. Allow to cool 10 minutes before putting the fork in your lasagna Paradise! ENJOY!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0